Lokalne, regionalne i globalne pozycjonowanie stron internetowych
Rozróżnienie związane z lokalnym, regionalnym i globalnym pozycjonowaniem stron internetowych jest związane z kilkoma czynnikami. Jest to uzależnione przede wszystkim od rodzaju i specyfiki usługi oraz od tego, jak daleko od miejsca swojej siedziby przedsiębiorca jest zdolny świadczyć swoje usługi lub sprzedawać produkty.
Jako pierwsze rozważmy lokalne pozycjonowanie stron internetowych
. Ponieważ swoją ofertę kierujemy do mieszkańców Łodzi i innych miast na terenie województwa łódzkiego, dlatego właśnie to miasto będzie wykorzystywane w pojawiających się poniżej przykładach. Otóż pozycjonowanie lokalne jest przeznaczone przede wszystkim dla przedsiębiorców świadczących usługi w bezpośrednim sąsiedztwie swojej siedziby. Przykładem tego rodzaju usług mogą być chociażby obiady domowe, usługi fryzjerskie, czy jakiekolwiek inne, których charakter wskazuje na to, że potencjalni klienci znajdują się w niedalekiej odległości od miejsca świadczenia usługi. W związku z tym na stronach internetowych takich przedsiębiorców znajdą się różnego rodzaju wyznaczniki geograficzne sugerujące zarówno wyszukiwarkom, jak i później klientom położenie zakładu. Charakterystyczne frazy wykorzystywane w pozycjonowaniu lokalnym to nazwa usługi plus lokalizacja, czyli przykładowo obiady domowe Łódź Bałuty, czy usługi fryzjerskie Łódź Retkinia. Wyznacznik geograficzne w przypadku większych miast, takich jak chociażby Łódź mogą dotyczyć zarówno dzielnic, jak i osiedli. Jeżeli przykładowo mieszkamy w Łodzi na Bałutach, a mówiąc dokładniej na Teofilowie, to chcąc znaleźć fryzjera najprawdopodobniej w wyszukiwarce umieścimy zapytanie typu fryzjer Łódź Teofilów. Trudno jest oczekiwać, że potencjalny klient chcący skorzystać z lokalnej usługi będzie w wyszukiwarce wpisywał frazy ogólne typu fryzjer, obiady, czy jakiekolwiek inne opisujące jego oczekiwania. Lokalne pozycjonowanie stron internetowych jest uzależnione również od tego, czy dotyczy miasta i jego dzielnic, czy też może jest związane z lokalizacją w postaci małego miasteczka, gdzie nie ma podziału na dzielnice i osiedla. W takim przypadku usługa wraz z wyznacznikiem geograficznym w postaci nazwy miasta będzie miała charakter lokalny.
Kolejnym rodzajem jest regionalne pozycjonowanie stron internetowych
. W tym przypadku rzeczą charakterystyczną produktu, czy usługi jest to, że może być ona świadczona nie tylko w najbliższym obszarze lokalizacji zakładu, ale również na znacznie większym terenie. Mówiąc tutaj o przykładzie aglomeracji łódzkiej moglibyśmy, jako potencjalny przedsiębiorca kierować swoje usługi nie tylko do najbliższego sąsiedztwa, ale również pozycjonować naszą stronę pod kątem innych miast zlokalizowanych w województwie łódzkim. Ten typ pozycjonowania jest związany najczęściej z usługami i produktami nieco mniej reprezentowanymi i dostarczanymi przez firmy. Jako przykład możemy podać tutaj usługę charakterystyczną dla branży motoryzacyjnej, a mianowicie naprawa głowic samochodowych. Firm świadczących tego rodzaju usługi z całą pewnością na terenie zarówno stolicy województwa, jak i w innych łódzkich miejscowości satelitarnych jest znacznie mniej, niż wspominanych we wcześniejszej części tego tekstu barów z obiadami domowymi, czy fryzjerów. W związku z tym usługodawca tego rodzaju będzie zainteresowany pozycjonowaniem regionalnym, aby pozyskać klientów nie tylko z obszaru najbliższego sąsiedztwa, ale również i z nieco odleglejszych lokalizacji. Z kolei potencjalny klient zamieszkujący niewielką miejscowość na ogół w tego typu specyficznych usługach jest zorientowany na tyle, że z własnego doświadczenia wie, że na obszarze jego najbliższego zamieszkania nikt taki podobnych usług lub produktów nie oferuje. Jeżeli zamieszkujemy niewielka miejscowość, przykładowo Konstantynów Łódzki, to najprawdopodobniej doskonale wiemy, czy tak specyficzna i specjalistyczna firma znajduje się na terenie naszego miasta, czy też nasze zapytanie musimy skierować w stronę większych lokalizacji, czyli w tym przypadku Łodzi.
Trzecim rodzajem będzie globalne pozycjonowanie stron internetowych
. Podstawowym wyznacznikiem tego typu jest fakt, że świadczona usługa lub oferowany produkt mogą być sprzedawane praktycznie wszędzie bez jakichkolwiek ograniczeń. Jeżeli chcemy kupić karmę dla naszego kota, to pomijając fakt dużej ilości sklepów zoologicznych praktycznie w każdej lokalizacji, możemy również skorzystać ze sklepów internetowych. W takim przypadku w wyszukiwarce wpiszemy najprawdopodobniej frazę karma dla kota i w oparciu o otrzymane wyniki wyszukiwania będziemy wybierali dostawcę tego artykułu. Specyfika akurat tego rodzaju produktu pozwala na to, aby do Łodzi przysłał go nam przykładowo przedsiębiorca zlokalizowany w Szczecinie, o ile tylko cena i oferta będzie dla nas atrakcyjna.
Podsumowując nasze rozważania możemy przyjąć kilka płynących z nich wniosków. Lokalne pozycjonowanie stron internetowych
dotyczyć będzie usług i produktów poszukiwanych przez potencjalnych klientów w najbliższym sąsiedztwie. Przykładem mogą być tutaj różnego rodzaju usługi gastronomiczne, fryzjerskie, czy inne o podobnej specyfice. Regionalne pozycjonowanie stron internetowych
dla odmiany będzie skierowane do nieco szerszego kręgu potencjalnych zainteresowanych osób i związane jest z usługami i produktami mniej popularnymi. Natomiast globalne pozycjonowanie stron internetowych
o ile dotyczyć może również produktów masowych, to oczekujemy, że przedsiębiorca zajmujący się świadczeniem owych usług lub dostarczaniem produktów będzie mógł zapewnić nam ich osiągalność bez względu na naszą lokalizację.
Oczywiście powyższe rozważania mają charakter wniosków i przemyśleń ogólnych. Sposób postępowania tego rodzaju dotyczył będzie określonego, relatywnie wysokiego odsetka populacji. Pamiętając jednak o specyfice znanego ze statystyki rozkładu normalnego zaobserwujemy również jednostki odbiegające od średniej i działające w odmienny sposób. Z punktu jednak efektywności związanej z pozycjonowaniem stron internetowych
z reguły większa ilość przedsiębiorców kieruje się przedstawionymi powyżej wnioskami, albowiem będzie to oznaczało możliwość zapewnienia relatywnie wysokich przychodów z tego kanału reklamowego.